Selasa, 11 Oktober 2016

Suspek Rompak Hotel Bajet Di Kuching Dicekup

KUCHING: Polis Kuching berjaya menahan seorang lelaki yang dipercayai suspek utama dalam kes siri rompakan hotel bajet minggu lalu.

Suspek yang berusia 32 tahun ditahan dan berada dibawah pengaruh dadah di sebuah hotel bajet disini awal pagi tadi.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Sarawak SAC Dato Dev Kumar berkata, suspek dipercayai terlibat dalam enam kes rompakan hotel bajet dan sebuah kedai roti di bandar raya ini sejak minggu lalu.

“Modus operandi suspek yang menyamar sebagai pelanggan yang bertanyakan tentang bilik di hotel bajet sebelum mengeluarkan parang dan memaksa pekerja wanita menyerahkan wang kepadanya sebelum melarikan diri,” katanya..

Kronologi mengenai siri kes rompakan ke atas hotel bajet bermula pada 2 Oktober lalu di kaunter pendaftaran sebuah hotel bajet di Jalan Lapangan Terbang, dimana suspek telah melarikan wang tunai sebanyak RM 1,900 dan dua unit telefon bimbit.

Kes kedua pada 5 oktober di sebuah hotel bajet di Taman Satria jaya BDC suspek melarikan wang tunai berjumlah RM 1,500 dan sebuah telefon bimbit,

Kes ketiga di hotel bajet jalan Padungan dan melarikann sebuah komputer riba dan dua unit telefon bimbit,

Kes keempat pada hari yang sama di sebuah hotel bajet di Jalan Song Thian Cheok suspek melarikan wang tunai berjumlah RM150,

Kes kelima suspek di sebuah hotel bajet di Jalan lapangan Terbang melarikan wang tunai berjumlah RM 350 berserta sebuah telefon bimbit,

Kes keenam pada 8 oktober di sebuah hotel bajet di Jalan Rock dimana suspek menyerang mangsa dan mangsa menerima 18 jahitan kerana mempertahankan diri dari terkena libasan parang suspek.

Suspek berjaya melarikan diri menggunakan motosikal bersama rakan subahatnya dan wang tunai berjumlah RM200.

Kes terakhir pada 9 Oktober di sebuah kedai roti di Taman BDC yang mana dua orang mangsa wanita ingin menutup kedai didatangi seorang lelaki bersenjatakan parang dan mengugut mangsa supaya menyerahkan wang sebanyak RM 2,700.

Dev mengucapkan syabas dan tahniah kepada unit risikan dari Ibu Pejabat Polis Kuching dan Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sarawak diketuai oleh ketua bahagaian Siasatan jeneyah IPD Kuching DSP Lim Bak Phai diatas penyelesaian siri kes samun hotel bajet dan sekaligus berjaya menyelesaikan tujuh kes berkaitan.

Sehingga berita ini ditulis, suspek kini dimaklumkan dibawa ke mahkamah untuk mendapatkan tempoh tahanan reman bagi menjalankan siasatan selanjutnya dan kes disiasat dibawah Seksyen 392/397 Kanun Keseksaan atas kesalahan samun bersenjata yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 14 tahun dan denda atau sebat, jika sabit kesalahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan