Sabtu, 29 Oktober 2016

Laksa Sarawak Cipta Rekod Tapi Membazir

Kuching: Percubaan sebuah pusat membeli belah untuk memecahkan rekod Laksa Sarawak terbesar untuk Malaysia Book Records semalam telah menyebabkan pembaziran berlaku.

Laksa Sarawak yang telah disediakan dalam sebuah bekas gergasi yang bersaiz 3.1 meter x 1.3 meter dan menggunakan 100kg pes Laksa Sarawak, 225kg beehon, 90kg udang, 1,008 telur, 90kg taugeh dan 80kg ayam terpaksa dibuang walaupun mengambil masa selama 18 jam untuk menyediakannya.

Menurut penganjur acara tersebut, Debra Sim berkata kepada The Borneo Post, laksa tersebut terpaksa dibuang kerana tidak sihat untuk disajikan kepada orang ramai.

Rekod tersebut telah diiktiraf oleh Timbalan Pengurus Besar Malaysia Book of Records, Mohamad Alex Edward dan disaksikan oleh Menteri Kerajaan Tempatan Sarawak, Datuk Dr Sim Kui Hian.

Gambar: klxpress.com
Ketika acara tersebut, Dr. Sim memuji usaha yang diambil untuk memperkenalkan menu tempatan itu kepada tahap yang lebih tinggi dan menggalakkan pengusaha tempatan untuk menjadi lebih inovatif dalam menyediakan produk makanan berasaskan pes Laksa Sarawak.

Dalam masa yang sama, seorang guru sekolah menengah, Micheal Law, 44, yang menghubungi The Borneo Post turut berasa terkilan dengan pembaziran daripada perlaksanaan rekod tersebut.

Menurut guru tersebut dia melihat acara itu di laman sosial media Facebook dan menghubungi pihak penganjur bertanyakan sama ada makanan tersebut dibazirkan hanya untuk memasuki Malaysia Book of Records dan setelah penganjur mengesahkan perkara tersebut dia berasa sedih.

Katanya lagi, sepatutnya menteri yang merasmikan acara tersebut boleh mengambil peluang untuk mendidik orang ramai nilai-nilai yang bagus dan tidak membazir makanan.

Penganjuran acara tersebut adalah bertujuan untuk mempromosikan Kuching sebagai satu destinasi perlancongan yang bukan hanya untuk pelancong tempatan bahkan juga pelancong antarabangsa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan