Khamis, 15 September 2016

Kenapa Masuk Sarawak Mesti Guna Passport?

Seringkali saya ditanya kenapa nak masuk sarawak kena guna passport? Sedangkan Sarawak ni dalam Malaysia sama dengan negeri2 lain. Saya hanya jelaskan begini. Sarawak adalah negara. Begitu juga Sabah. Hanya negeri negeri di semenanjung sahaja yang bertaraf negeri. Itupun kalau dikaji Perak dan Johor mengiktiraf jajahan mereka sebagai negara.

Pemilihan Sultan Perak adalah ditentukan oleh Dewan Negara Perak. Johor pula mengiktiraf jajahan mereka sebagai negara selepas 1885 apabila Sir Sultan Abu Bakar mengiktiraf bebas dari british. Sarawak pula merdeka pada 22 julai 1963 dan sabah merdeka pada 31 ogos 1963. Waktu itu tidak wujud apa yang dikatakan Malaysia.

Bila tertubuhnya Malaysia?  Malaysia terbentuk dari 4 entiti negara yang sanggup bersekutu atas nama Malaysia. Entiti itu ialah Malaya, Singapura, Sabah dan Sarawak. Gabungan ini dikenali Malaysia. Namun pada 8 ogos 1965 Singapura telah keluar dari persekutuan dan menjadi republik. Namun begitu persekutuan Malaysia masih berdiri atas 3 entiti tadi.

Iaitu Malaya Sabah dan Sarawak. Semua ini hampir sama dengan Great Britain yang terdiri dari england ,wales, scotland dan ireland utara ( selain itu terdapat beberapa jajahan lain seperti granada, kepulauan falksland dan negara kepulauan pasifik) Jadi selayaknya andai terdapat perbezaan undang2 seperti perkhidmatan awam dan dasar imigresen adalah berbeza antara sabah sarawak dgn semenanjung.

Namun menurun taraf Sabah dan Sarawak kepada negeri bukanlah sesuatu yang positif tambahan lagi hasil bumi sarawak dan sabah banyak tersalur untuk pembangunan di semenanjung. Oleh yang demikian jika ada kepimpinan baharu di Malaysia nanti haruslah melihat kembali autonomi sabah dan sarawak supaya pembangunan dapat diagihkan seimbang.

Hari ini 16 september 1963 adalah hari dimana LAHIRNYA MALAYSIA. 31 ogos 57 adalah hari merdeka buat persekutuan tanah melayu, 22 julai 1963 hari kemerdekaan sarawak dan 31 ogos 1963 merdeka nya state of north borneo (sabah) Seharusnya 16 sept adakah tarikh keramat kesepaduan bangsa Malaysia. Bukan tarikh utk menyatakan MALAYSIA MILIK MELAYU. PENDATANG TETAP PENDATANG dan perhimpunan satu warna. Seharusnya tarikh ini disambut dengan kepelbagaian warna kerana TERBINANYA MALAYSIA ADALAH ATAS KERINGAT MELAYU,CINA, INDIA,IBAN, KADAZAN DAN BERPULUH SUKU KAUM YANG LAHIR DITANAH INI.Jangan hancurkan keharmonian ini. SELAMAT HARI MALAYSIA.

Dipetik Dari Cikgu Emmet Menulis

8 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. http://www.malaysianbar.org.my/constitutional_law_committee/my_constitution_sabah_sarawak_and_special_interests.html

    Frequently Asked Questions

    1. Why do some Malaysians have to fill in immigration forms when entering Sabah and Sarawak?

    Sabah and Sarawak have the power to control who can enter their borders to ensure that only people who can contribute positively to the growth of the State and are not deemed a threat to law and order are allowed to enter and reside in the States.

    2. Do Malaysians from other States need to produce passports or apply for visas when entering Sabah and Sarawak?

    No, Malaysians from other States only need to produce their national identity cards and will be granted visit passes when entering Sabah and Sarawak.

    3. Aren’t these immigration laws a restriction on a Malaysian citizen’s right to free movement within the country?

    Although the Constitution gives Malaysians the right to move freely within Malaysia and to reside in any part of Malaysia, the Constitution also restricts this right when it involves Sabah and Sarawak. This is part of the special interests and safeguards granted to Sabah and Sarawak when they joined Malaysia in 1963.

    4. Can a person from another State work in Sabah or Sarawak?

    While there is no law that prevents a person from another State from working in Sabah or Sarawak, the Governments of Sabah and Sarawak can control who can enter and reside in those States. So, to work in Sabah or Sarawak, a person from another State will still have to get permission to enter and reside in Sabah or Sarawak from that State’s authorities.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Not join, it should "form Malaysia"....
      This is part of the special interests and safeguards granted to Sabah and Sarawak when they joined Malaysia in 1963.

      Padam
  3. Malaysian memang kren bisa kuras abis pendapatan sarawak and sabahan

    BalasPadam