Selasa, 13 September 2016

Guru Cetuskan Kontroversi Wajar Diambil Tindakan

KUCHING - Seorang guru yang memuat naik status dan gambar kepala babi di dalam facebook miliknya yang mempunyai maksud 'menghina' amalan korban yang dilakukan umat Islam dalammeraikan Hari Raya Aidiladha telah menerima kecaman daripada banyak netizen di media sosial.

Kebanyakan netizen mahukan pihak berwajib seperti Kementerian Pendidikan, Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak, Pegawai Pelajaran Daerah dan guru besar mengambil tindakan tegas keatas pemilik facebook itu yang dikenali sebagai Peter Jawi dan mengajar di Sekolah Kebangsaan (SK) San Semanju, Engkelili.

Peter di dalam facebooknya telah memuat naik status berbunyi 'Tu meh nyadi korban... orang nadai meri chapi' dan memuat naik gambar kepala babi.Malah, status tersebut telah mendapat banyak komen yang seolah-olah bersetuju dengan tindakan pemilik facebook itu.

Tindakannya itu dilihat mempunyai maksud yang tidak baik dan dilakukan dalam keadaan sedar. Peristiwa sebegini jika tidak ditangani dengan bijaksana boleh mengundang kepada kejadian yang tidak diingini.

Sementara itu, netizen yang dikenali sebagai Bob Safaruddin Fadzillah telah menyuarakan hasratnya untuk membuat laporan polis sekiranya guru terbabit gagal bersemuka dengan penduduk yang beragama Islam di Kampung Engkelili.

"Kami penduduk Kampung Melayu Engkelili mahu anda bersemuka dengan kami di atas kenyataan yang anda berikan di dalam fb anda. "Esok saya akan membuat laporan polis di atas kenyataan ini. "Jika anda gagal bersua muka kepada kami dalam tempoh seminggu ni, kami mahu tindakan selanjutnya diambil," reaksinya terhadap status yang dimuat naik Peter Jawi.

Bob turut meminta Peter Jawi untuk berjumpa Ketua Kampung Melayu Engkelili dalam menyelesaikan isu ini. "Jika anda seorang 'gantelman' boleh berjumpa dengan Ketua Kampung Haji Suhaili bin Haji Ahmad atau penduduk Kampung Melayu Engkelili", jelasnya lagi.

Difahamkan Peter Jawi merupakan ahli United Progresif Party (UPP). Begitupun, selepas menerima kecaman, status tersebut telahpun dipadam, tetapimasih terus disebar luas di media sosial.

Sumber: klxpress.com.my/Sarawak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan