Selasa, 27 September 2016

Jasa James Brooke Kepada Sarawak

Tauk sik kitak urang sebelum James Brooke memerintah Sarawak, sarawak tok sebesar kuching ajak, Tanah naungan sultan brunei dibah pangeran muda hashim. Sidak brunei sik dapat gilak nak tackle sidak dayak time ya, sebab dayak gaok gilak motong palak urang.

Ada juak dagang barang ngan dayak tukar hasil hutan. Tapi banyak gilak pembrontak dalam sistem politik dengan melayu swk. Dalam taun 1880an macam ya, James brooke sampey dengan harley royalist davidsonnya nyetel pembrontakan di kuching time ya. Lekak setel brooke diberik sultan brunei negara sarawak. Dari kuching brooke molah expedition nyerang dak asun, dak rentap, sampey ke ulu sungei.Brooke ngembak foochow dari china 1900. Bagi ningkat ekonomi di area sibu.

Habis tanah brunei disapu brooke sampey ke limbang lawas. Sarawak sik wujud mun sik Tuhan ngantar omputih ya jadi raja di sarawak apa gik mok madah sarawak sebesar tanah melayu. Makmur sarawak kingdom time brooke.Tanah diberi geran. Tanah adat diwujud oleh brooke. Dak pembesar tempatan dilatih diberi peluang main peranan dalam politik. Lalu diwujud brooke sistem pentadbiran dengan kakitangan rakyat tempatan, dewan undangan negeri juga ditubuh oleh brooke.

Sungguh indah sekali,Sarawak bakal jadi negeri paling makmur di asia tengara selepas singapura pada masa ya. Tapi Semua tamat tahun 1943 apabila si maharaja jepun buang tabiat menyerang seluruh asia. Tapi bila Jepun kena bom, Jepun lalu surender.Akibat serangan dan penjajahan jepun,Sarawak musnah teruk. Sarawak sik mampu bayar sewa tentera british dan australia dan terpaksa menyerah sarawak kingdom kepada british untuk dibaik pulih.

Pada masa ya lah Anthony brooke seangkatan dengan rosly dhobi dalam perjuangan menentang penyerahan sarawak kepada naungan british. Penentangan gagal. Akhirnya British telah menjajah Sarawak sehingga tahun 1963.

1 ulasan:

  1. Kalau broke tak dtg swak masih lagi dibawah brunei..dan tak diblasah oleh sidak malaya.so sejarah dan inpak pada swak akg

    BalasPadam