Rabu, 7 September 2016

Dilarang Merokok Dikedai Kopi

Kuching- Bermula 1 Januari tahun depan, semua premis makanan berlesen di bawah Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) akan menjadi zon larangan merokok dan menghisap vape, kata Datuk Bandar Kuching Utara Datuk Abang Wahap Abang Julai.

Bagaimanapun beliau berkata, jika pengusaha premis makanan mahu membenarkan pelanggan merokok atau menghisap vape, mereka perlu menyediakan tempat khas jauh daripada orang ramai.

Buat permulaan menurutnya, larangan tersebut lebih kepada kempen kesedaran dan pendidikan namun tindakan merupakan langkah terakhir sekiranya kempen tersebut tidak berhasil.

"Kita menyokong usaha kerajaan untuk melarang merokok atau menghisap vape di tempat awam. Kita di DBKU bermula 1 Januari memutuskan semua premis makanan yang berlesen dengan DBKU tidak membenarkan pelanggan merokok di kawasan mereka.

"Apa yang pengusaha premis makanan atau kedai kopi adalah mengenalpasti kawasan kecil di luar kedai sebagai tempat merokok," katanya.

Malah katanya, larangan merokok akan menjadi salah satu syarikat kepada pengusaha premis makanan untuk memohon lesen.

"Setiap kedai akan diletakkan tanda larangan merokok dan jika tidak dipatuhi tindakan susulan akan diambil," ujarnya.

Beliau berkata, kesemua 375 pengusaha premis makanan berlesen akan dipanggil untuk menghadiri sesi dialo bagi membincangkan perkara tersebut dalam masa terdekat.

Dalam perkembangan sama menurutnya, taman awam dan pasar basah di bawah DBKU juga akan dijadikan sebagai zon larangan merokok.

"Usaha kita ini adalah untuk mempromosi kempen tidak merokok di tempat awam," jelasnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan