Rabu, 13 Mei 2015

"Sejarah asal usul nama Bintulu"

Nama 'Bintulu' diambil bersempena nama sungai Mentulau - yang bererti 'kepala'(ulau) dalam dialek Melanau Bintulu. Sebagaimana yang telah kita ketahui, pada zaman dahulu, antara aktiviti yang dilakukan oleh penduduk di sini ialah memotong kepala musuh yang mengancam keselamatan diri dan keluarga mereka. Setelah dibunuh, kepala tersebut diambil, disalai (pengawetan) dan disimpan sebagai satu kemegahan dan tanda keperwiraan.

Tidak berapa jauh dari hulu Sungai Sebiew, ada dua orang bersaudara yang bernama Bernik dan Jelab, serta beberapa orang pengikutnya, membina rumah berhampiran sungai kecil yang mempunyai tebing yang rata dan luas. Pada mulanya, sungai tersebut tidak bernama. Sungai tersebut diberi nama Mentulau kerana di situlah tempat Bernik, Jelab dan pengikut-pengikut mereka menyalai kepala. Lama-kelamaan perkataan MENTULAU ini bertukar menjadi BINTULU dan bersempena nama sungai itu, daerah ini dinamakan sebagai Bintulu.

Menurut sumber lain, nama Bintulu diambil sempena perkataan 'metuk ulau' dalam dialek Melanau Bintulu yang bererti mengambil kepala yang dibuang di sungai. Begitulah serba-sedikit sejarah bagaimana Bintulu mendapat nama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan