Isnin, 16 Januari 2017

Tiada tanglung pada sambutan Tahun Baru Cina 2017



Perpaduan kaum di Sarawak tidak dapat dipertikaikan lagi kerana amalan tersebut sudah sekian lama diamalkan. Perpaduan sebegini telah melonjak ekonomi negeri kepada satu tahap yang memberangsangkan apabila setiap kaum dapat bekerjasama antara satu sama lain.

Bukti persefahaman dan perpaduan jelas kelihatan ketika pemergian Allahyarham Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem ke Rahmatullah tempoh hari dan menyaksikan seluruh rakyat Sarawak yang berbilang kaum berasa sedih dan menghormati mengikut amalan masing-masing. Seluruh rakyat mengucap takziah melalui media sosial seperti Facebook dan sebagainya.

Yang menariknya terdapat pengguna Facebook mempunyai cara tersendiri menghormati pemergian Allahyarham. David Lim memuat naik status berbunyi :

"Sebagai tanda penghormatan dan berkabung kepada CM Alyhm Tok Nan...Kami tidak gantung Tanlung utk CNY tahun ini...RIP the people's CM...may God bless his soul....Amen,"

Memang menarik status facebook tersebut kerana ia satu penghormatan kaum Cina terhadap Allahyarham. Kaum Cina turut merasa kehilangan kerana peranan Allahyarham telah membuat sesuatu tindakan yang memberi manfaat kepada kaum Cina.

Beginilah masyarakat yang berbilang kaum dan agama di Sarawak yang sentiasa mengamalkan perpaduan yang telah lama terjalin dan sentiasa menghormati kaum yang lain tanpa rasa ragu-ragu.-Sarawakiana

Tiada ulasan:

Catat Ulasan