Khamis, 26 Januari 2017

Masyarakat Cina Di Sarawak Bukan Pendatang- Abang Jo

Mengimbas kembali ungkapan Allahyarham Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem yang menganggap kaum cina bukan pendatang. Ketua Menteri Datuk Amar Abang Johari Tun Openg sekali lagi meneruskan ungkapan tersebut agar kaum cina tidak dianggap pendatang.

Abang Johari sendiri menegaskan akan meneruskan legasi Allahyarham bagi mengukuhkan lagi perpaduan dan kepentingan rakyat Sarawak. Mengambil kira peranan masyarakat Cina, segala kepentingan dan hak mereka perlu diambil berat bersama kerana mereka bersama membangunkan ekonomi negeri ini.

Peranan masyarakat Cina dalam perniagaan dan perindustrian membuka peluang pekerjaan yang begitu banyak untuk masyarakat lain di negeri ini. Ia menjadi sumber pendapatan masyarakat lain bagi menyara keluarga. Atas usaha masyarakat Cina, ekonomi negeri ini meningkat kerana aktiviti ekonomi domestik rancak diusahakan.

Abang Johari turut memberi jaminan kerajaan akan terus mengamalkan dasar mesra komuniti perniagaan dan pelaburan seperti yang ditetapkan pemimpin terdahulu.-Sarawakiana

Tiada ulasan:

Catat Ulasan