Isnin, 2 Januari 2017

Aksi kejar mengejar MPV Polis dan Myvi gemparkan warga Kuching

Kuching: Warga Kuching gempar petang semalam apabila melihat aksi MPV polis mengejar sebuah kereta Myvi dibeberapa Japan utama di Kuching khususnya Petrajaya.

Difahamkan aksi kejar mengejar antara tujuh buah MPV polis dan sebuah Myvi tersebut berlaku hampir dua jam sebelum pemandu kenderaan Myvi hilang arah apabila tersekat di jalan mati Taman Lebunda, Petrajaya.

Kejadian yang menarik perhatian ramai pengguna beberapa jalan utama di Kuching itu dikatakan bermula berlaku sekitar jam 4 petang telah menjadi viral dilaman sosial apabila ada netizen memuat naik gambar dan klip video aksi kejar mengejar tersebut.

Insiden kejar mengejar dikatakan bermula apabila pemandu sebuah kenderaan Myvi berwarna kelabu cuba melarikan diri daripada pemeriksaan polis semasa ditahan oleh anggota polis MPV Gita 16 di Jalan Tun Abdul Rahman Yaakub, Petra Jaya.

Sejumlah enam buah kenderaan anggota polis MPV lain yang mendengar lapuran insiden segera membantu MPV Gita 16. Kereta Myvi tersebut berjaya diekori oleh sebuah kenderaan polis MPV Kuching 63 di kawasan jalan Bako dan diikuti beberapa buah kenderaan MPV lain.

Menurut Ketua Polis Daerah Kuching, ACP Abang Ahmad Abang Julai, pemandu kenderaan Myvi enggan memberhentikan kenderaan meskipun telah diarahkan berbuat demikian berulangkali menggunakan pembesar suara.

Sebaliknya, pemandu kenderaan Myvi terus memecut kenderaannya dan melanggar beberapa buah kenderaan lain.

"Kawasan yang dilalui saspek ialah Desa Guruh, Taman Sukma, Temenggong Hj Gobel, Semariang Batu, Depo DBKU, Jalan Tun Abdul Rahman Yaakub, Jalan Demak/Bako, Dusun Bayu dan kenderaan saspek akhirnya tersekat di jalan mati di Taman Lebunda," katanya lagi.

Pemeriksaan awal polis sebaik kenderaan terhenti di jalan terakhir mendapati pemandunya merupakan lelaki melayu tidak memiliki lesen memandu dan seorang wanita turut berada di dalam kenderaan tersebut.

Kedua mereka yang berasal dari Petra Jaya telah dibawa ke Balai Polis Gita untuk tindakan lanjut.

Kes disiasat di bawah Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang penjawat awam menjalankan tugas.

1 ulasan:

  1. Jom jenguk blog kmk www.simaas.blogspot.com. Sama2 Kita kongsi cerita Dan Berita Dari Sarawak.Rancakkan tulisan Dan perkenalkan Sarawak kpd semua. Kmkpun miak sarawak

    BalasPadam